Friday, August 29, 2008

Kek Tapak Kuda



Kek Tapak Kuda
Sumber Resipi : Aini Salim

Bahan
10 biji kuning telur
5 biji putih telur
225g gula castor
110g tepung gandum/tepung halus/tepung Hong Kong
10g susu tepung atau tepung aiskrim vanilla
135ml mentega cair
1 sudu makan rata penstabil (ovalette)
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh perasa coklat (chocolate emulco)
1/2 sudu teh serbuk penaik
coklat nutella atau pes kacang hazel

Cara :
1. Satukan telur, gula dan penstabil, lalu pukul perlahan hingga naik dan pekat. Masukkan tepung, susu dan serbuk penaik. Pukul lagi hingga rata.

2. Masukkan mentega cair dan esen vanila, kacau rata.

3. Ambil 5 senduk adunan dan masukkan perasa coklat. Kacau hingga rata. Baki adunan yg plain dimasukkan ke dalam piping bag.

4. Sediakan 2 loyang berukuran 10x10x1 inci, alas dengan kertas dan sapu dengan mentega. Tuang adunan coklat dan ratakan di dalam loyang. Kemudian, picitkan adunan plain dari piping bag- sejalur demi sejalur hingga menutup adunan coklat tadi. (sbb kalau kita tuangkan adunan plain tadi ke atas adunan coklat yg dah rata tu dgn senduk/sudu, tentu ianya tak menjadi rata).

5. Bakar didalam ketuhar bersuhu 180c selama 20-25 minit. Sejukkan seketika.

6. Keluarkan kek dari dalam loyang. Potong tepi keliling kek. Sapu Nutella atau pes kacang hazel di atas lapisan coklat dan lipat dua kek tu. Bungkus dengan kemas dan simpan didalam peti sejuk.

Nota:
1) Walaupun masa membakar dlm resipi ini adalah selama 20-25 minit, saya telah membakar kek ini selama kira-kira 14 - 15 minit di dalam built-in oven saya.

2) Seperkara lagi, walaupun saya telah ambil 6 senduk adunan utk dicampur dgn chocolate emulco, still, bila dah siap 2 loyang, masih lagi ada lebihan adunan yg plain. In future, perhaps saya akan menggunakan loyang yg besar sikit iaitu 11" x 11".