Monday, October 6, 2008

Putri Salad


Sumber: Rossya

500g beras pulut di rendam dengan satu sudu kecil air kapur selama 1 jam
1 sudu teh garam
340ml santan cair
daun pandan disimpul

Bilas beras pulut bersih2 dan tos kan. Satukan beras pulut , garam, daun pandan dan santan cair. Kukus hingga masak selama 45 minit. Setelah pulut masak, balik2 kan dengan garfu dan alihkan kedalam sebuah loyang yang telah digeser dengan sedikit minyak. Ratakan pulut dengan sehelai daun pisang supaya padat. Kukus lagi selama 5 minit.

Bahan serikaya:
250g gula pasir
6 biji telur (anggaran 60g setiap satu biji)
60g tepung gandum
10g tepung sago (boleh ganti ngan tepung jagung)
750ml santan pekat (Boleh gunakan 200ml santan kotak tambahkan 550ml air)
sedikit garam
1 sudu makan pandan paste
sedikit pewarna hijau jika perlu

Telur dipukul dengan gula hingga gula larut. Jangan sampai berbuih. Masukkan tepung gandum dan tepung sago dan garam. Tuangkan santan sedikit2 dan kacau perlahan hingga sebati dan rata. Tapis. Masak adunan yang sudah ditapis hingga panas dan naik wap. Sentiasa di kacau perlahan agar tidak bergentel. Jangan sampai mendidih. Pulut yang didalam loyang dicucuk2 paras atasnya dengan garfu supaya lapisan serikayanya mudah melekat. Tuangkan adunan serikaya itu keatas nya dan kukus selama 30 minit. Setelah serikaya masak, sejukkan dahulu sebelum dipotong.

Nota : Pastikan anda membungkus penutup kukusan dengan kain putih agar tidak banyak air wap yang menitik keatas kuih. Potong kuih dengan pisau plastik lebih mudah. Jika anda merendam beras pulut anda lebih lama, anda tidak perlu mengukus nya terlalu lama kelak.Dan pasti kan api tidak terlalu besar bila mengukus kuih.